Balsamiczne pieczone śliwki z kozim serem i szpinakiem

Śliwki – fioletowe, żółte, różowe, małe, większe, ogólnie dostępne i nie drogie. Zawierają sporo przeciwutleniaczy, które opóźniają proces starzenia się komórek, witaminy z grupy B, witaminy A, C, E i K oraz minerały takie jak: wapń, magnez, potas, żelazo, fosfor. Śliwki wykazują działanie przeciwmiażdżycowe, hamując przyswajanie cholesterolu. Magnez i witaminy z grupy B wpływają kojąco na układ nerwowy i poprawiają nastrój, wapń poprawia kondycje kości, potas z kolei reguluje ciśnienie krwi. Dla dietetyka to doskonały owoc- narzędzie w walce z zaparciami. Śliwki dzięki dużej zawartości pektyn (rozpuszczalny błonnik) przyśpieszają przemianę materii. Pobudzając perystaltykę jelit a tym samym zapobiegając zaparciom owoc ten jest niewątpliwie ważnym składnikiem diety w profilaktyce raka jelita grubego. Ponadto obecność witaminy K usprawnia krzepnięcie krwi a witamina C przyczynia się do uszczelniania naczyń krwionośnych, dzięki czemu śliwki powinny stać się nieodłącznym składnikiem diety pań z cerą naczynkową. Wachlarz zastosowania śliwek w kuchni jest ogromny. Możemy je stosować do wyrobu dżemów, marmolad, powideł, kompotów. Stanowią dodatek do ciast, sorbetów, koktajli, sosów czy marynat do mięs. To również świetny dodatek do…sałatek. Poniżej przepis na szybką i prostą sałatkę z pieczonymi śliwkami, gdzie karmelizowany cukier ze śliwek w połączeniu z kwaśnym octem balsamicznym zapewnia smakowy kontrast 🙂

Sałatka śliwki dobry dietetyk

Składniki:
– 4 średnie śliwki (dość twarde)
– 1 łyżeczka oleju kokosowego
– 1 łyżeczka octu balsamicznego
– szczypta mielonego czarnego pieprzu
– 30g młodego szpinaku
– 50g miękkiego sera koziego lub gorgonzola
– 1 łyżka uprażonych orzechów nerkowca

Składniki dresingu balsamicznego:
– 1 łyżka oliwy tłoczonej na zimno
– 1 łyżeczka octu balsamicznego
– ½ łyżeczki musztardy
– ½ drobno posiekanej szalotki
– szczypta soli

Śliwki wydryluj i pokrój na cząstki. Rozłóż je na blaszce wyłożonej pergaminem i posmaruj olejem, octem i oprósz pieprzem. Piecz ok. 10 minut, w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni, przewracając śliwki z jednej na drugą stronę, aż zmiękną i się skarmelizują. Odstaw do wystygnięcia. Szpinak umyj, osusz i przełóż na talerz. Dresing przygotuj w małej miseczce: oliwę, ocet, musztardę, szalotkę i sól wymieszaj tak, aby tworzyły zwartą masę. Na wyłożony szpinak rozłóż śliwki, pokruszony ser, polej przygotowanym dresingiem i posyp posiekanymi, wcześniej uprażonymi orzechami (całość możesz polać jeszcze sosem balsamicznym). Zjedz z pieczywem chrupkim. Smacznego 🙂

 

Sarah Britton „Naturalnie i zdrowo. Kuchnia z łatwo dostępnych składników”, Wyd. Marginesy Sp. Z o.o. 2018
Grzyb Z. „Śliwa” Skierniewice: Wyd. ISiK, 2006.