Jak jeść, aby nie przytyć w Święta???

Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Wielu z nas zaczyna się zastanawiać jak przeżyć święta, aby nie przytyć. Czy trzeba ograniczyć się przy świątecznym stole, czy można odpuścić i jeść to na co mamy ochotę? Czy świąteczne odstępstwa od diety sprawią, że zaprzepaścimy dotychczasowe efekty odchudzania?

Na początek trochę teorii! -> Aby nasza masa ciała wzrosła o 1 kg, trzeba zjeść 7000 kcal więcej, niż wynosi nasze zapotrzebowanie energetyczne. Ciężko jest przytyć w 3 dni Świąt, jednak bardzo łatwo w miesiąc, jeśli nasze ucztowanie zaczynamy w Mikołajki, a kończymy po Nowym Roku.

 

Większość z nas stając na wadze 28 grudnia widzi dodatkowe 3 kilogramy. Nawet jeśli w czasie Świąt naprawdę dużo zjemy, to prawdopodobieństwo, że przez te 3 dni przybierzemy 3 kilogramy tłuszczu jest znikome, ponieważ to by oznaczało spożycie około 20 tysięcy kcal ponad nasze zapotrzebowanie energetyczne! Warto uświadomić sobie, że na te dodatkowe kilogramy po Świętach składa się głównie retencja wody i sodu. Po powrocie do normalnej diety waga unormuje się w ciągu kilku dni. Dlatego bardzo ważne jest, aby zaraz po świętach wrócić naszej codziennej diety i starać się nie dojadać poświątecznych resztek jedzenia.

Skorzystaj z rad naszych dietetyków na temat tego, jak zdrowo spędzić Święta. 😊

  1. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu. Codziennie rano po wstaniu i przed pójściem spać wypij szklankę wody. Nie zapominaj o piciu w ciągu dnia, staraj się unikać słodzonych napojów i soków – w miarę możliwości wybieraj wodę.

  2. Potrawy spożywaj wolno i delektuj się ich smakiem. Sygnał sytości dociera do nas z lekkim opóźnieniem, a dzięki wolnemu jedzeniu spożyjemy mniej i poczujemy smak każdej potrawy.

  3. Staraj się nie przejadać i słuchaj swojego organizmu. Jedzenie jest po to, żeby dostarczyć nam energii, ma nam smakować i sprawiać przyjemność. Nie powinniśmy jeść na siłę ,,na zapas’’, bo jest to niezdrowe dla naszego układu pokarmowego. Co więcej, objadanie się często prowadzi do wyrzutów sumienia, a to szkodzi naszej psychice i relacji z jedzeniem.

  4. Pamiętaj o umiarze, ale nie zabraniaj sobie wszystkiego. Święta są raz w roku!

  5. Zadbaj o aktywność fizyczną w czasie Świąt. Wstań od stołu, ubierz się ciepło i idź na rodzinny spacer.

To, co zjemy w czasie Świąt nie jest tak istotne, jak ilość spożytego jedzenia. To tylko 3 dni! Święta to wyjątkowy czas, który powinniśmy spędzać w rodzinnym gronie, a nie skupiać się na liczeniu kalorii. Zacznijmy zwracać uwagę na sygnały płynące z naszego organizmu, a będziemy mogli w pełni cieszyć się tym magicznym czasem. 😊

Jeśli nie wiesz jak zacząć przygodę ze zdrowym stylem życia lub chcesz raz na zawsze pozbyć się zbędnych kilogramów oraz zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie – już dziś skontaktuj się z nami i umów na wizytę z doświadczonym dietetykiem! Nauczymy Cię świadomego podejścia do jedzenia i pokażemy, że dieta nie jest niczym strasznym ani skomplikowanym!

 

1. https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/jak-jesc-podczas-swiat-porady-psychologa/
2. https://www.damianparol.com/jak-nie-przytyc-w-swieta/
3. https://wiem-co-jem.pl/dieta-swieta/