Przepyszne Carpaccio z buraka!

Buraka śmiało możemy nazwać „naturalnym energetykiem”. Nasi przodkowie wierzyli, że warzywo te zapewnia urodę i jest symbolem długowieczności. My zgadzamy się z tym w 100%! 🙂 Buraki warto włączyć do codziennego menu ponieważ są skarbnicą witamin i minerałów! To warzywa o bardzo dużym potencjale zdrowotnym! Wzmacniają odporność, spowalniają procesy starzenia, wzmacniają układ krwionośny, obniżają wysokie ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu, odkwaszają organizm oraz pomagają zachować młody wygląd. Burak jest niskokaloryczny (w 100g ok. 43 kcal), znajdziemy tu witaminę A, C i witaminy z grupy B (szczególnie kwas foliowy, stąd idealne warzywo dla kobiet w ciąży), a z minerałów magnez, cynk, żelazo, potas i mangan! Buraki, dzięki zawartości betainy mają zdolność do regeneracji glutationu, zwiększając tym samym potencjał przeciwutleniający komórek i zapobiegając uszkodzeniom DNA oraz białek. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko tworzenia komórek nowotworowych, a z nich guzów rakowych! Buraki mają wysoki indeks glikemiczny, dlatego osoby z cukrzycą czy insulinoopornością powinny stosować je w formie surowej, np. soki z surowych buraków (forma surowa ma niższy IG).

Z czerwonym burakiem najczęściej kojarzy nam się barszcz czerwony 😉 My dzisiaj zaprezentujemy przepyszne, łatwe w przygotowaniu Carpaccio z buraka :).

Składniki Carpaccio z buraka:
– 2 pieczone lub gotowane buraki*
– 50 g sera feta
– 1 garść rukoli
– 1 łyżki oliwy
– 1 łyżeczka miodu
– 1 łyżeczka octu balsamicznego
– sól, pieprz

Sposób przygotowania:
– Fetę pokrój w kostkę, upieczone lub ugotowane buraki pokrój w cienkie plasterki.
– Oliwę wymieszaj z octem, miodem, solą i pieprzem.
– Na talerzu rozłóż umytą rukolę, na niej z kolei poukładaj plastry buraka. Całość posyp serem i polej przygotowanym dressingiem (możesz również dodać uprażone orzechy np. włoskie).

*Jeśli nie masz czasu na pieczenie możesz użyć gotowych. Ja często kupuję BIO buraki gotowane np. w Lidlu 😉 Jeśli chcesz je upiec, to nie obieraj ich przed pieczeniem, dokładnie umyj i obierz dopiero po. Mniejsze piecz ok. 1 godzinę, większe ok. 1,5 godziny (aż do miękkości), w temperaturze ok. 200 C.

Smacznego 🙂

Te i inne propozycje znajdziesz w naszych programach żywieniowych. Zapraszamy do współpracy z dietetykiem. Pamiętaj! Jesteśmy tu po to, żeby Ci pomóc 🙂

https://www.profesorzdrowie.pl/warzywa/burak.php