Ranking najlepszych diet 2021 roku!

Czy wiesz, że na podstawie badań i analiz prowadzonych przez specjalistów z zakresu żywienia, leczenia otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych, co roku publikowana jest lista najlepszych dla naszego zdrowia diet?

Ranking najlepszych dla naszego organizmu diet od lat prowadzi US News & World Report. Jest to organizacja zajmująca się publikowaniem niezależnych raportów oraz rankingów, której celem jest pomaganie konsumentom w podejmowaniu ważnych decyzji w ich życiu. Analizując korzyści jak i zagrożenia zdrowotne każdej z diet wzięto pod uwagę przede wszystkim prawdopodobieństwo uzyskania krótkoterminowego spadku masy ciała, a także długotrwałego utrzymania zmniejszonej masy ciała, efektywność w przeciwdziałaniu i leczeniu cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, łatwość stosowania się do zaleceń poszczególnych modeli żywieniowych, ryzyko wystąpienia skutków ubocznych oraz ilość dostarczanych organizmowi niezbędnych składników odżywczych.

Ranking najlepszych diet 2021 roku:

1. Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska polega na spożywaniu dużych ilości świeżych warzyw i owoców, ryb i owoców morza, produktów pełnoziarnistych, nasion roślin strączkowych, orzechów, oliwy z oliwek, a także świeżych ziół i aromatycznych przypraw. Ograniczeniu podlegają drób, jajka i sery, a słodycze i mięso czerwone zaleca się spożywać tylko na szczególne okazje. Dieta śródziemnomorska może oferować wiele korzyści zdrowotnych: utratę nadmiernej masy ciała, zapewnienie zdrowia serca i mózgu, zapobieganie nowotworom oraz zapobieganie i kontrolowanie cukrzycy. Dieta śródziemnomorska króluje od dawna i możemy ją traktować jako sprawdzony model żywienia, który nie jest tylko tymczasową modą.

2. Ex aequo: dieta DASH oraz dieta fleksitariańska.

Dieta DASH (dietary approaches to stop hypertension) – bazuje ona na dużej ilości warzyw i owoców, pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach, niskotłuszczowym nabiale oraz chudym mięsie. Ważne jest to, że ograniczeniu podlega spożycie produktów obfitujących w sód. Eliminuje się również spożywanie pokarmów bogatych w tłuszcze nasycone, takich jak tłuste mięsa, pełnotłusty nabiał, a także cukier i słodycze. Jest to dieta specjalistyczna, której celem jest zadbanie o stan układu krwionośnego. Jej stosowanie ma udowodnione działanie przeciwnadciśnieniowe, obniża ryzyko wystąpienia udaru mózgu, cukrzycy typu 2 czy otyłości.

Dieta fleksitariańska opiera się na produktach roślinnych, jednak dopuszcza okazjonalne spożycie mięsa. Ten model żywieniowy uplasował się na pozycji drugiej, co świadczy o rosnącej popularności włączania większej ilości produktów roślinnych do diety. Fleksitarianizm jest korzystny dla naszego zdrowia, ale także dla planety. Co ważne, nie trzeba całkowicie rezygnować ze spożywania mięsa, aby czerpać korzyści zdrowotne związane z wegetarianizmem. Można przez większość czasu opierać swoją dietę na roślinach, a okazjonalnie (np. w czasie świąt czy wyjścia do restauracji) spożywać mięso i robić to świadomie. Spożywając więcej roślin i mniej mięsa, poprawimy swój ogólny stan zdrowia, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób serca, cukrzycy i nowotworów.

Co istotne, podkreśla się, że osoby dorosłe powinny podejmować aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności w ilości co najmniej dwóch i pół godziny w tygodniu, wraz z kilkoma dniami ćwiczeń wzmacniających mięśnie. Niezależnie od tego, że stale jesteśmy bombardowani pojawiającymi się nowymi dietami i tak zwanymi ,,dietami cud’’, w czołówce od lat utrzymują się te same modele żywieniowe. Warto dodać, że decydując się na dany sposób żywienia, należy uwzględnić naszą aktywność fizyczną, styl życia oraz ewentualne problemy zdrowotne.

Dlatego jeśli chcesz zredukować lub zwiększyć w zdrowy sposób swoją masę ciała, czy też poprawić swoje nawyki żywieniowe i dobrać odpowiedni dla siebie model żywieniowy skontaktuj się z nami i umów się na wizytę. Jesteśmy tu po to, by Ci pomóc!

1. https://health.usnews.com/best-diet
2. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/aktualnosci/258945,najlepsze-i-najgorsze-diety-2021-raport-us-news-world-report