Święta tuż tuż, bez chrzanu ani rusz ;)

Chrzan z pewnością wielu z nas kojarzy się ze świętami wielkanocnymi. Jest produktem, który trafia do naszego wielkanocnego koszyczka. Gości na naszych stołach nadając potrawom ostry i charakterystyczny smak. Nikt nie może sobie wyobrazić świąt bez chrzanu? Większości z nas tylko tak kojarzy się chrzan. Tymczasem wykazuje on szereg właściwości zdrowotnych, o których na co dzień się nie mówi. Przyjrzyjmy im się bliżej.

  • Chrzan wykazuje silne właściwości grzybobójcze oraz bakteriobójcze co powoduje, że działa na nasz organizm podobnie jak antybiotyki. Dlatego idealnie będzie się nadawał na przeziębienia.

  • W postaci syropu jest stosowany w celach wykrztuśnych oraz odkażających drogi oddechowe. Dobrze sprawdzi się w uciążliwym kaszlu towarzyszącym zapaleniu oskrzeli.

  • Chrzan działa kojąco na bóle głowy oraz bóle reumatyczne. W dnie moczanowej idealnym rozwiązaniem będzie okład ze świeżych liści chrzanu.

  • Korzeń chrzanu jest bogaty w przeciwutleniacze: witaminę A, C, E oraz witaminy z grupy B. Znajdziemy w nim również flawonoidy, chroniące organizm przed chorobami serca oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory.

  • Chrzan zawiera dwa razy więcej witaminy C niż cytryna, dzięki czemu ryzyko wystąpienia awitaminozy, której objawem może być szkorbut jest znacznie mniejsze.

  • Przyspiesza metabolizm, ułatwia przyswajanie pokarmów oraz pobudza wydzielanie soków trawiennych, co wynika z dużej zawartości składników mineralnych, witamin oraz błonnika w jego korzeniu.

  • Chrzan stosuje się również przy niestrawności oraz nadkwasocie. Dlatego może być bardzo pomocny po zjedzeniu ciężkostrawnych i tłustych potraw, których przy świątecznym stole nie brakuje.

Pomimo, że chrzan wykazuje szereg właściwości zdrowotnych, nie jest polecany dla każdego. W szczególności powinny uważać osoby, cierpiące na wrzody żołądka, zgagę, schorzenia wątroby czy niewydolność nerek.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę kupując chrzan?
Najlepszym rozwiązaniem byłoby oczywiście kupić surowy korzeń chrzanu i samodzielnie zetrzeć go na tarce. Będzie wtedy bardziej aromatyczny niż chrzan ze słoiczka.

  • Wybierajmy korzenie o średniej wielkości, niepomarszczone oraz nie posiadające nadgniłych fragmentów.

  • Dobry chrzan nie powinien być kwaśny ani gorzki, tylko ostry.

  • Jeśli zdecydujemy się na zakup chrzanu w słoiczku, zwróćmy uwagę na etykietę, na rzeczywistą zawartość chrzanu w chrzanie. Oczywiście im więcej, tym lepiej.

Chrzan jest cudowną przyprawą o niebanalnych właściwościach. Sięgajmy po niego znacznie częściej niż tylko raz do roku przy okazji Wielkanocy.

Bibliografia:
1. Ożarowski A., Jaroniewski W. „Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie”, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987
2. Leśnicka M. „Zielska zioła i ziółka”, Tower Press, Gdańsk 2000
3. Bosacka K. „Czy wiesz co jesz? Leksykon dobrych zakupów”, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2019