Woda – substancja życiodajna! Dlaczego jest aż tak ważna dla Twojego zdrowia?

Woda uczestniczy we wszystkich procesach dostarczania substancji odżywczych i wydalania produktów przemiany materii. Stanowi przeciętnie 60-70% masy ciała człowieka. Jej zawartość jest oczywiście uzależniona od wieku, płci czy zawartości tkanki tłuszczowej. U noworodka wynosi ok. 75% u osób w wieku podeszłym spada do ok. 50%. U osób otyłych, mających zwiększoną zawartość tkanki tłuszczowej również obserwuje się jej mniejszą zawartość.

Jaka jest jej rola w organizmie?:
– woda stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek,
– jest środkiem transportu, który rozprowadza po całym organizmie wszystkie składniki organiczne i nieorganiczne,
– oczyszcza organizm, usuwając z niego produkty toksyczne,
– uczestniczy w trawieniu, usprawnia perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom,
– przez pot, parowanie reguluje temperaturę ciała.

Średnie zapotrzebowanie na wodę dorosłego człowieka to ok. 2,5l wody dziennie. Oczywiście zapotrzebowanie na wodę jest kwestią indywidualną i zależy od kilku czynników:
– wieku, płci, stanu fizjologicznego, stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej,
– temperatury otoczenia, wilgotność powietrza,
– diety

Pamiętaj! To, że pijesz duże ilości wody nie zawsze oznacza, że Twój organizm jest prawidłowo nawodniony. Jeśli nasze komórki nie będą zawierały odpowiedniej ilości witamin, minerałów, pierwiastków śladowych, aminokwasów czy kwasów omega-3 nie będą w stanie zatrzymać wody.

Dobra rada: pij wodę z dodatkiem małej szczypty soli (najlepiej himalajskiej, na 1l. wody ok.1,5 g soli), która pomoże zatrzymać ją w organizmie! Zwróć przy tym uwagę na to co jesz. Sól ukryta jest w wielu pokarmach, uważaj więc na to, aby nie doprowadzić do przedawkowania jej dziennej dawki.

Następstwem długotrwałego odwodnienia mogą być poważne choroby, takie jak np.: depresja, cukrzyca, nadciśnienie, astma, kamienie nerkowe, zawroty głowy, choroby wzroku czy uszu, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane. Spadek jej zawartości do ok. 20% prowadzi do zgonu!

Budzisz się rano i nie masz ochoty wyjść z łóżka? To może być oznaka tego, ze Twój organizm jest odwodniony, gdyż przez okres snu nie dostarczyłeś mu ani kropli wody. Dlatego pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić po przebudzeniu jest wypicie szklanki wody! 🙂

„Dietetyka żywienie zdrowego i chorego człowieka” H. Ciborowska, A. Rudnicka
źródło: ”Tajemnice wody” S. Saranowicz