Zasady zdrowego grillowania! :)

Majówka tuż tuż… Czy i u Was sezon na grillowanie zostanie rozpoczęty? 😉 9 na 10 osób na pytanie dietetyka “Co najczęściej grillujesz?” odpowiada: kiełbasę. Kolejne pozycje to wieprzowina, np. karkówka, a potem drób. Czy rzeczywiście grillować można tylko mięso? Jak grillować, żeby przygotowywane posiłki były smaczne i zdrowe? Poniżej przedstawiamy zasady prawidłowego grillowania 🙂

Grill Dobry Dietetyk Częstochowa

1. Jeżeli grillujesz na grillu węglowym do palenia używaj tylko węgla drzewnego lub drzewa liściastego.
Podczas spalania, z żywic drzew iglastych uwalniane są szkodliwe związki. Takie drewno jest więc zdecydowanie złą opcją.

2. Grillowanie rozpoczynaj dopiero aż powstanie żar, nie kładź jedzenia nad otwartym ogniem.

3. Nie używaj podpałki.
Rozpalenie grilla bez podpałki wymaga oczywiście więcej czasu, jednak dzięki temu nie musimy wdychać czy też zjadać potraw ze związkami lotnymi z nich pochodzącymi. Do rozpalania nie używaj również gazet czy kartonów.

4. Nie kładź mięsa bezpośrednio na ruszcie, tylko na przeznaczonych do tego celu tackach.
Z mięsa leżącego bezpośrednio na ruszcie pod wpływem wysokiej temperatury wytapia się tłuszcz, który kapie na rozżarzony węgiel i się spala. Wydzielane są wówczas szkodliwe związki np. kancerogenny benzo(a)piren. Związki te niestety osiadają na przygotowywanych posiłkach. Można temu zapobiec, stosując właśnie wspomniane tacki, które chronią przed osadzaniem szkodliwych substancji na grillowanym jedzeniu.

5. Wybierz tylko produkty bardzo dobrej jakości.
Bardzo często producenci proponują „idealne” kiełbasy na grilla, które niestety zawierają małą ilość mięsa, za to dość sporą dawkę chemicznych wypełniaczy! Podobnie jest z gotowymi produktami na grilla. Najlepszym rozwiązaniem jest świeże mięso, które można zamarynować w marynacie. Czytaj skład, nie daj się oszukać!

6. Stosuj marynaty.
Stosuj marynaty z mieszanki ziół (bazylia, oregano, tymianek, rozmaryn), octu, oliwy lub soku z cytryny czosnku. Wykorzystane zioła mają działanie antyoksydacyjne, minimalizują szkodliwość związków powstałych podczas grillowania. Mięso dzięki odpowiedniemu zamarynowaniu znacznie szybciej się przygotowuje i jest dużo smaczniejsze. Jeśli korzystasz z gotowych mieszanek przypraw na grilla, to koniecznie sprawdź jej skład. W produktach tych bardzo często znajdziecie dużą ilość soli i substancji konserwujących!

7. Nie grilluj mięs i kiełbas, które są konserwowane saletrą.
Produkty konserwowane w ten sposób są źródłem związków azotowych, które pod wpływem wysokiej temperatury przekształcane są w związki o potwierdzonych właściwościach pronowotworowych.

8. Grilluj ryby.
Ryby są bardzo dobra alternatywą dla tradycyjnych posiłków z grilla. Wymagają krótszego czasu grillowania, ponadto ze względu na skład aminokwasowy powstaje w nich mniej szkodliwych związków niż w mięsie.

9. Koniecznie przygotuj sałatki, surówki i dużą ilość świeżych warzyw.
Warzywa to bezcenne źródło antyoksydantów, zapobiegają szkodliwemu działaniu wolnych rodników i minimalizują działanie szkodliwych związków powstałych w grillowanych produktach. Dobrze przyprawione warzywa marynowane czy w postaci szaszłyków świetnie nadają się do położenia na ruszcie. To rozwiązanie idealne nie tylko dla osób na diecie odchudzającej. 🙂

10. Przygotuj własne sosy.
Zamiast ketchupu, który zawiera znaczną ilość cukru czy majonezu przygotuj sos własnej produkcji.

11. Po każdym grillowaniu dokładnie umyj ruszt.
Spalony tłuszcz z grillowanych potraw oraz ich resztki to również źródło szkodliwych dla Twojego zdrowia substancji!